Kursblogg

Dette er bloggen min for e-læringsprogrammet Betasuppe - en smak av sosiale medier

søndag 14. november 2010

Mashups

Jeg har lest om mashups på Wikipedia, lest om hvordan knytte værtjenestene fra yr.no til egne hjemmesider, og hvordan bibliotekene kan benytte seg av ulike mashups på siden Library Thing. Værtjenester fra yr.no har jeg sett før på for eksempel sidene til hoteller og andre reisemål. Jeg har lest om gratispolitikken til yr, som jeg forstår er ganske unik i Europa. Mashups blir brukt for å nyttiggjøre allerede eksisterende data bedre. Jeg har sett på Mashup Dashboard. Mashup of the Day var en karttjeneste for Facebook, slik at du ved arrangementer feks kunne knytte kart til hvor arrangementet skal foregå. Dette for å holde leserne på facebooksiden din, og at de ikke forsvinner ut på kartsider... Det "popper" opp et vindu på Facebooksiden istedetfor. Dette kan jo bibliotekene gjøre nytte av. Eksempelet jeg så var fra USA. En Mashup som bibliotekene kunne ha nytte av, var enkle boktips fra feks bokelskere.no. Så slapp vi å skrive boktips på bøker som det allerede er skrevet bra om. Nyttiggjøre seg andres arbeid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar